Hilversum,
27
maart
2017

3FM-zendermanager Basyl de Groot: een volgende stap voor NPO 3FM

Vandaag zetten we de volgende stap in de vernieuwing van NPO 3FM. Het rood en blauw verdwijnt en maakt plaats voor een veelkleurige, frisse stijl. 3FM is de zender die staat voor nieuwe muziek en het ontwikkelen van nieuw talent in alle geuren en kleuren. En veel meer dan een radiostation alleen: als volwaardig jongerenmerk zijn we aanwezig op alle platforms. Op radio, op tv, op YouTube, Spotify, Facebook, Instagram, Snapchat. Op festivals en bij concerten. Op alle plekken waar jongeren te vinden zijn die gek zijn van muziek kom je ons tegen.

Vandaag maken we ook de nominaties bekend voor de 3FM Awards: dé jaarlijkse muziekprijzen voor Nederlandse artiesten. Welke act gaat er vandoor met de 3FM Award voor Beste Groep, Beste Nummer, Beste Album, Beste Live Act, Beste Solo Artiest, Beste Video, Beste Social en 3FM Talent van 2017? Vanaf vanmiddag kunnen muziekliefhebbers en fanatieke fans van zich laten horen via 3fm.nl/awards. De categorieën zijn vernieuwd om beter aan te sluiten bij onze nieuwe missie. Social en Video zijn toegevoegd omdat we ons op meer richten dan radio alleen. We kiezen niet langer voor man of vrouw in de nominaties. En ook de genres laten we voor wat het is. 3FM staat voor goede muziek. Ongeacht genre, ongeacht afkomst, ongeacht gender.

Op Tweede Paasdag worden de 3FM Awards uitgereikt. Met een groot, eigen festival in TivoliVredenburg Utrecht vieren we de kwaliteit en de breedte van de Nederlandse muziekscene. De beste Nederlandse pop, rock, dance, hiphop en alle kruisbestuivingen daar tussenin staan op die dag live op het podium. Met het 3FM Awards Festival en met de uitreiking van de 3FM Awards bevestigen we de status en de kwaliteit van acts die ooit als 3FM Talent begonnen en nu festivals en grote zalen plat spelen, zoals Chef’ Special en Kensington. En we bieden een springplank aan nieuwe acts om ook die stappen te zetten: Thomas Azier, Call It Off, Jonna Fraser.

Om die echte springplank voor nieuw talent te zijn, heb je als radiozender ook een behoorlijk luistertijdaandeel nodig. Dat is op dit moment niet het geval. Het aandeel van NPO 3FM is laag en daar baal ik flink van. Maar het is ook onderdeel van de rit. Bij mijn benoeming ben ik gevraagd om een compleet nieuw 3FM neer te zetten. Dat betekent dat je nu misschien een nieuwe dj hoort tijdens de rit naar je werk, tijdens het maken van je huiswerk, of in het weekend. Je hoort andere muziek, die misschien niet meteen in je straatje past. Dat is even wennen, dat kost tijd. Om een nieuw en jonger publiek te bereiken, moet je veranderen. Om opnieuw op te bouwen, moet je durven dalen.

Cijfers en bereik zijn voor een publieke radiozender gelukkig niet het allerbelangrijkste: we hebben een publieke taak. Waar je ons ook tegenkomt, we bieden een springplank aan nieuwe Nederlandse artiesten, voeren discussies, stellen maatschappelijke problemen aan de kaak en inspireren jongeren met nieuwe muziek. Op radio én alle online kanalen verbinden we jongeren met de wereld om hen heen. We hebben een onstilbare honger naar alles wat fris en vernieuwend is. En we bepalen zelf waar we voor staan: Onafhankelijk, avontuurlijk en altijd met een open vizier.

In november vorig jaar zijn we gestart met een volledig vernieuwde en verjongde programmering, een vernieuwd muziekbeleid en nieuwe focus online. Nu pakken we door met een nieuw logo en een volledig vernieuwde huisstijl. En ondertussen zijn we 24/7 online met het 3FM liveblog, bouwen we aan de beste verzameling playlists op Spotify, creëren we nieuwe formats op YouTube en Instagram en zenden we live uit vanaf een stembureau op Utrecht CS, waar nog nooit zoveel jongeren naartoe zijn gekomen om hun stem uit te brengen voor de Tweede Kamerverkiezingen.

En nu dus in volle vaart richting de belangrijkste muziekprijzen van het jaar: de 3FM Awards. 

Let’s go!

De presskit naar de nieuwe vormgeving van NPO 3FM vind je hier

Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws