Hilversum,
16
februari
2017

Jan-Willem van Engelen nieuwe zendermanager NPO Radio 2 en NPO Radio 5

Jan-Willem van Engelen (41) is vanaf 1 april aanstaande de zendermanager van NPO Radio 2 en NPO Radio 5. Hij neemt deze functie over van Jurre Bosman, die sinds november vorig jaar directeur Radio van de NPO is. Als eindverantwoordelijke van NPO Radio 2 en NPO Radio 5 krijgt Van Engelen de taak om de nieuwe positionering van beide zenders verder vorm te geven.

Jurre Bosman, directeur Radio van de NPO: “Jan-Willem is de juiste radioman voor deze plek. Zijn ideeën over de verdere ontwikkeling van NPO Radio 2 en 5 zijn inspirerend en aanstekelijk. Ik ben er trots op dat Jan-Willem zijn ervaring gaat inzetten voor de publieke omroep met als doel ons publiek nog beter te bedienen.”

Jan-Willem van Engelen: “Zowel NPO Radio 2 als NPO Radio 5 stralen een enorme liefde voor muziek uit, een passie die ik deel. Een langgekoesterde wens gaat in vervulling door aan de slag te gaan als zendermanager van deze unieke zenders. Ik verheug me erop om samen met de dj’s, collega’s en omroepen verder te bouwen aan het profiel van beide radiostations.”

Jan-Willem van Engelen
Van Engelen begon zijn loopbaan in de landelijke media bij Warner Music. Daarna bekleedde hij verschillende functies bij de Sky Radio Group. Jan-Willem was onder andere music director en later program manager. Op dit moment werkt hij als marketing director bij platenmaatschappij Armada Music.

 

Interview met Jan-Willem van Engelen, de nieuwe zendermanager van NPO Radio 2 en NPO Radio 5:

Gefeliciteerd met je nieuwe functie als zendermanager van NPO Radio 2 en NPO Radio 5. Waarom heb je voor deze baan gekozen?
Mijn langgekoesterde wens gaat in vervulling door aan de slag te gaan als zendermanager van deze mooie zenders. Radio is en blijft voor mij het mooiste medium dat er bestaat. Als kind was ik al onuitputtelijk gefascineerd door het fenomeen radio en was ik dag en nacht bezig met muziek. Mijn ouders zeggen altijd dat ik van jongs af aan “later wil ik bij de radio werken” heb geroepen. Tijdens mijn middelbare schoolperiode was het antwoord van de leerkrachten vaak “dat is leuk maar even serieus, want dat kan natuurlijk niet”. Dat ik nu, 25 jaar later, zendermanager ben geworden van NPO Radio 2 en NPO Radio 5 is dus oprecht een droombaan.

NPO Radio 2 als NPO Radio 5 passen erg goed bij me omdat beide zenders een tomeloze liefde voor muziek uitstralen. Daarnaast maken deze zenders ook informatie en maatschappelijke thema’s voor een groot publiek toegankelijk en bespreekbaar én ze zorgen ervoor dat de luisteraar gedurende de hele dag aangesloten blijft bij wat er speelt. Zoals bijvoorbeeld deze week het bezoek aan de soldaten in Mali door NPO Radio 2-dj Paul Rabbering en nu in de aanloop naar de verkiezingen de interviews met politici bij Gijs Staverman.

Met mijn 41 jaar ben ik zelf ook de doelgroep van NPO Radio 2. Dit is een hele mooie volgende stap waarbij ik mijn kennis en ervaring die ik afgelopen jaren heb opgedaan in de radio - en mediawereld kan gebruiken om ervoor te zorgen dat deze twee zenders nóg beter aansluiten bij de behoefte van de luisteraars .Ik krijg de taak om samen met de dj’s, collega’s en omroepen de nieuwe positionering van beide zenders verder vorm te geven, een erg mooie en leuke opdracht waar ik naar uit kijk.

Wat zijn je plannen met NPO Radio 2 en NPO Radio 5?
De afgelopen jaren heeft mijn voorganger, Jurre Bosman, met beide zenders successen geboekt. NPO Radio 5 heeft in oktober en november het hoogste luistertijdaandeel in de geschiedenis van de zender gehaald met 3,9 procent. Onder 55-plussers was dit zelfs 7,8 procent. Op NPO Radio 2 was de afgelopen editie van de Top 2000 weer een groot succes. De komende tijd staat in het teken van verder bouwen op deze successen en ervoor zorgen dat we het Nederlandse publiek nog beter bereiken.

Hoe kijk je tegen de veranderingen bij NPO Radio 2 en NPO Radio 5 aan?
Ik vind de vernieuwing van beide zenders heel goed geslaagd. Op een natuurlijke manier kunnen de luisteraars meegroeien met de zenders. De smaak van de huidige luisteraars is veranderd en daar is de programmering en het muziekbeleid op aangepast. NPO Radio 2 brengt een unieke, op de doelgroep afgestemde mix van Top 2000-klassiekers en andere ‘parels’ uit de geschiedenis van de popmuziek, de populairste platen van dit moment én laat de luisteraars kennis maken met de hits van morgen. Ook is er volop ruimte voor nieuwe muziek van eigen bodem. Popmuziek is een belangrijk onderdeel van de Nederlandse cultuur en geschiedenis en ik vind het belangrijk dat juist de publieke omroep hier een relevante bijdrage aan levert. Het is mooi dat ook de genres soul en funk een vaste plek hebben gevonden op NPO Radio 2. Het succes van het North Sea Jazz Festival laat zien dat daar een groot publiek voor is . We doen in juli dan ook live verslag van dat festival. En we hebben de wekelijkse soulnight op zaterdagavond. De dj’s van NPO Radio 2 zijn stuk voor stuk unieke persoonlijkheden met hun eigen mening, ideeën, muziekvoorkeuren en tone of voice maar met één gemeenschappelijke passie: de liefde voor muziek gaat boven alles. Dit past heel goed bij onze luisteraars: muziekliefhebbers die gaan voor goede muziek en niet per se aan een genre zijn gebonden. Het huidige dj’-team sluit perfect aan bij de doelgroep. Ze weten wat de luisteraars van NPO Radio 2 beweegt en maken onderhoudende radio waar muziek afgewisseld wordt door nieuws, actualiteiten en interessante gespreksonderwerpen.

Ook NPO Radio 5 is verfrist: er worden meer nummers uit de jaren ’70 en ’80 gedraaid en Hans Schiffers en Bert Kranenbarg van NPO Radio 2 zijn doorgeschoven naar NPO Radio 5 waardoor het team daar ook op volle sterke is en nóg beter aansluit bij de luisteraars van de zender.

Je hebt bij commerciële radiostations gewerkt. Ben jij wel de meest aangewezen persoon om deze publieke zenders te leiden?
Juist een frisse blik van buitenaf kan een zender vooruit helpen. Als zendermanager bij NPO Radio2 en Radio 5 kan ik mijn ervaring, netwerk en kennis opgedaan in de platenindustrie en commerciële radio combineren met de unieke mogelijkheden van publieke radio. Op deze manier kunnen de zenders nóg beter gepositioneerd worden en aansluiten bij de behoefte van de luisteraars.

Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws