Hilversum,
07
september
2016
|
14:24
Europe/Amsterdam

Minder praten over kunst, meer beleven

Gijs van Beuzekom, netmanager NPO 2: Nieuwe kunst- en cultuurprogramma’s geven kijkje achter de schermen

Het nieuwe televisieseizoen is officieel geopend. Daarmee breekt een spannende tijd aan voor NPO 2: de kunst- en cultuurprogrammering van de zender is flink op de schop gegaan. Er wordt niet langer enkel over kunst en cultuur gepraat, de kijker moet het nu juist gaan beleven. Gijs van Beuzekom, netmanager van NPO 2, is blij met deze verandering: “Kunst en cultuur moeten je inspireren, op televisie kwam dat nog te weinig over. Daar brengen we nu verandering in.”

Het paradepaardje van NPO 2 is de vernieuwde donderdagavond waarop de kunst- en cultuurprogramma’s Het geheim van de meester (AVROTROS) en Volle zalen (AVROTROS) centraal staan. Volgens Van Beuzekom sluiten deze programma’s perfect aan bij het credo van NPO 2: “Show, don’t tell”. Hij legt uit: “Deze programma’s leven doordat ze een kijkje achter de schermen geven. Ze laten zien hoe kunst tot stand komt: van podiumkunsten tot een schilderij. Dat is inspirerender en creatiever dan enkel over een schilderij of optreden praten.”

Het AVROTROS-programma De pennen zijn geslepen, vanaf donderdag 27 oktober te zien, gaat nog een stapje verder. Hierin worden bekende Nederlanders omgeschoold tot thrillerschrijver. Tegelijkertijd loopt een schrijfwedstrijd op internet. Dit nodigt amateurschrijvers uit om met het programma mee te doen en te laten zien wat ze in hun mars hebben. Dus geen boekbesprekingen meer, maar ontdekken hoe het is om zelf kunst te creëren.

 

Door internet actiever in NPO 2-programma’s te integreren hoopt Van Beuzekom een groter publiek te trekken. “Kunst en cultuur moet voor iedereen zijn, niet alleen de elite.” Het nieuwe NPO 2 heeft dan ook een uiteenlopend programma-aanbod: van Tuinen van verwondering (NTR) tot het verjaardagsconcert van de Jostiband (AVROTROS). “We hebben een diverse samenleving en daar moeten wij als publieke zender bij aansluiten”, vult de netmanager aan. 

Van Beuzekom merkt dat met deze veranderingen de belangstelling van verschillende omroepen is gewekt. “Voor AVROTROS en NTR is kunst en cultuur altijd al belangrijk geweest, maar nu krijgen ook andere omroepen interesse.” 

Voor deze nieuwe ideeën is nu meer ruimte op NPO 2. Waar voorheen programma’s elke week vast in het schema stonden, bestaan de meeste programma’s nu uit maximaal acht afleveringen waarna weer een nieuwe serie begint.

Het nieuwe aanbod aan kunst- en cultuurprogramma’s is hierdoor groter en meer divers. Toch hebben ze volgens Van Beuzekom één ding gemeen: “Het zijn programma’s waar mensen bij kunnen wegdromen en van kunnen genieten. Ik hoop dat het uiteindelijk mensen de ogen opent, inspireert en stimuleert."

 
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws