Hilversum,
21
februari
2017
|
15:31
Europe/Amsterdam

Jurre Bosman: 'Open up your eyes'

Look at earth from outer space
Everyone must find a place

Met deze woorden, gezongen door Chris Martin van Coldplay, begon in december van vorig jaar de Top 2000 van NPO Radio 2. Mooie woorden die wat mij betreft typerend zijn voor de dag van vandaag, een tijd waarin de verkiezingstijd hevig is losgebarsten. Deze lyrics uit het nummer Politics zijn ook toepasbaar op de publieke omroep. Zo heeft iedereen een plekje bij de publieke radiozenders. Het maakt niet uit hoe oud je bent, welke muzieksmaak je hebt, waar je vandaan komt of welke politieke voorkeur je hebt.

De waardering voor de Top 2000 van NPO Radio 2 is groot, Dat werd vanochtend nogmaals bevestigd door de nieuwe luistercijfers. Ook in de meting van vandaag zien we het Top 2000-effect nog terug: NPO Radio 2 heeft een luistertijdaandeel van 14,8% behaald. Sinds augustus van 1992 is het aandeel van de zender niet eerder zo hoog geweest. De programma’s van NPO Radio 2 staan AAN, op radio, maar ook online. Deze meting kent opmerkelijk goede streamcijfers voor NPO Radio 2: ca. 600.000 streamstarts meer dan vorig jaar januari.

Natuurlijk zijn we realistisch. Waar de overige publieke radiozenders zich naast de groei van NPO Radio 2 goed staande weten te houden, komt NPO 3FM uit op een aandeel van 6,2% en levert de zender in ten opzichte van de vorige meetperiode en vorig jaar. Maar NPO 3FM is meer dan een radiozender alleen. Als 360-graden jongerenmerk zoeken we op radio én alle online kanalen de verbinding met jongeren. Belangrijke bewijsvoering hiervoor zijn de 3FM Awards, de jaarlijkse publieksprijzen voor de beste Nederlandse acts en artiesten. Deze publieksprijzen vormen een belangrijke bevestiging van de springplank die NPO 3FM Nederlandse artiesten biedt. De focus ligt dit jaar op het 3FM Awards Festival: een festival waar het jonge publiek in TivoliVredenburg vele nieuwe namen en nieuwe muziek kan ontdekken en ervaren.

We zijn blij dat NPO 3FM op social media een sterk jongerenmerk is, met bijvoorbeeld - voor een radiozender - veel volgers op Twitter. Op Spotify is de playlist ‘3FM Draait’ één van de meest gevolgde playlists van de radiozenders. Online: dáár is waar NPO 3FM een verschil maakt, de verbinding zoekt met jongeren, hen inspireert met nieuwe muziek en nieuwe artiesten, discussies voert en maatschappelijke problemen aan de kaak stelt. Dat is wat ons, de zender en de 3FM-dj’s leidt.

Open up your eyes, zingt Chris Martin. Open je ogen. En dat is precies wat we bij de publieke omroep doen. Alle content die je op de publieke radiozenders hoort, ziet en beleeft, maakt dat je betrokken bent, mee kunt doen en dat je je verbonden voelt. Dat is wat we willen betekenen voor onze luisteraars en volgers: hen verbinden met de wereld om ons heen. De NPO opent jouw wereld.


Jurre Bosman, directeur NPO Radio

Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws