Hilversum,
17
november
2017
|
16:51
Europe/Amsterdam

Week van de Mediawijsheid van start op NPO 3, NPO 3FM en FunX

Onder de naam #Onwijs stellen NPO 3, NPO 3FM en FunX hun kijkers en luisteraars de vraag: hoe mediawijs ben jij? Thema’s als sextingfake news en online privacy komen aan bod tijdens de Week van de Mediawijsheid, die van 17 tot 24 november duurt. 3FM-dj Domien Verschuuren (BNNVARA) en Ivo Duijsings (NOS) van het Youtube-kanaal NOS Mashup trapten vanmiddag de week af met een debat over mediawijsheid in Beeld en Geluid te Hilversum.

NPO 3
Woensdagavond 22 november heeft NPO3 een thema-avond over de digitale schandpaal met de documentaire Shame/Fame (BNNVARA), een praatprogramma met Sophie Hilbrand (BNNVARA) en aansluitend de Telefilm Vind die domme trut en gooi haar in de rivier (NTR).

In haar documentaire Shame/Fame (Teledoc Campus) maakt documentairemaakster Eef Hilgers een tocht langs gluurders, reaguurders en gedupeerden van dit ‘namen’ en ‘shamen’ op het internet. Kijkers zien een documentaire over sensatiezucht en moraalridders, nieuwe mediahypes en de neveneffecten daarvan, die zich afspeelt op één plek: de desktop van Hilgers zelf. Shame/Fame is woensdag 22 november om 20.25 uur te zien bij BNNVARA op NPO 3. Na de documentaire Shame/Fame praat Sophie Hilbrand (BNNVARA) na met betrokkenen van namen en shamen op het internet, waaronder treitervlogger Ismail, een slachtoffer van online shaming en psychologe Nanda Rommelse.

Op NPO3.nl is vanaf 17 november dagelijks de vijfdelige web-only serie Nettiquette (NTR) te zien over online relaties en gedragsregels. Wat zijn de do’s & don’ts? Is er een online etiquette, oftewel: een nettiquette? Vanaf 20 november volgen kijkers 24 uur uit het leven van een jonge tiener vanuit haar smartphone in #tagged. Deze 3LAB-productie vertelt het verhaal van Elise en een uit de hand gelopen feestje. De content die ze op haar socials plaatst, gaat een eigen leven leiden.

NPO 3 staat de hele maand november in het teken van de Seksweken. Met onder andere documentaires, films, series en discussieprogramma’s worden kijkers geprikkeld om over seks na te denken en erover te praten. De series Verkracht of niet? (BNNVARA) en Mag ik je tieten zien?(NTR) hebben veel losgemaakt. Naast een hoger dan gemiddeld marktaandeel onder 20-34 jarigen, werden de series goed gewaardeerd, respectievelijk met een 7,8 en een 7,9. De web-only serie de Slet van 6 VWO (AVROTROS) was populair met 1,7 miljoen views op YouTube. Op 21 november is de laatste uitzending van Mag ik je tieten zien? 

Meer info: www.npo3.nl/onwijs

NPO 3FM
Dagelijks besteedt NPO 3FM met het platform 3FM Tussenuur (HUMAN) aandacht aan onderwerpen als sexting, online privacy en game- of social mediaverslaving. Ook wordt geëxperimenteerd met het verspreiden van fake news. Onderscheiden de panelleden en scholieren fake news van echt nieuws? Ook lanceert 3FM Tussenuur de Hoe-Goedgelovig-Ben-Jij Quiz. Deze quiz krijgt ook een vaste plek in de tentoonstelling Nieuws of Nonsens, de MediaMindfuck in het museum voor Beeld en Geluid. 3FM Tussenuur sprak met de hoofdrolspelers uit o.a. de film Seks Ding (HUMAN) en #tagged (3LAB). Op 3FM.nl verdiept de zender zich in de invloed van social media, gezien vanuit het perspectief van een artiest.

Meer info: www.3fm.nl/onwijs

NPO FunX
FunX zoomt tijdens de week van de mediawijsheid in op fake newsslutshaming en het delen van pikante foto’s. Zo volgen FunX-dj’s Morad en Shay het verhaal van Tyanny. Op haar 14de probeerde ze een einde te maken aan haar leven nadat er een naaktfoto van haar verscheen. De radiozender host een quiz (een mannelijke en een vrouwelijke editie) waarmee luisteraars kunnen ontdekken of ze in de categorie ‘slutshamer’ vallen. De CritiX-uitzending van 19 november staat in het teken van fake news. Wat is volgens luisteraars het antwoord op fake news?

Meer info: www.funx.nl/onwijs

NOS
NOS Mashup maakt een reportage waarin ouderen in gesprek gaan met jongeren over sociale normen en online etiquette. NOS Mashup-verslaggever Danny Simons sprak met drie mondige ouderen en drie influencers over de ongeschreven regels op social media. Hoe ga je (niet) met elkaar om en hoe ging dat vroeger?