01
oktober
2009
|
18:05
Europe/Amsterdam

Aandeel publieke radiostations stijgt verder

Het luistertijdaandeel van de publieke radiostations blijft toenemen. Afgelopen seizoen (september 2008 - augustus 2009) steeg het aandeel van de landelijke publieke radio met 1,1 procent ten aanzien van vorig seizoen (september 2007 - augustus 2008). Het totale luistertijdaandeel komt nu uit op 30,5 procent. Radio 2 en 3FM maken de grootste stijging door, maar ook Radio 5 (Nostalgia) zit in de lift. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde cijfers over het afgelopen radioseizoen (september 2008 – augustus 2009) van Continu Luisteronderzoek verzorgd door Intomart GfK in opdracht van het RAB (Radio Advies Bureau).

Radio 2 behaalde afgelopen seizoen een gemiddeld luistertijdaandeel van 10,7 procent, 0,8 procent meer dan dezelfde periode een jaar eerder. 3FM steeg van 7,6 naar 8,2 procent, een winst van 0,6 procent. In de laatste meting over de periode juli en augustus 2009, kwam 3FM zelfs uit op een aandeel van 8,5 procent. Ook Radio 5 (Nostalgia) zit in de lift en steeg naar een aandeel van 2,6 procent.

De aandelen van de overige zenders (Radio 1, Radio 4 en Radio 6) zijn nagenoeg stabiel gebleven. Een belangrijke ontwikkeling bij Radio 1 is de aanzienlijke toename van de luistertijd. Vorig seizoen luisterden luisteraars gemiddeld 2 uur en 10 minuten naar Radio 1. Nu is dat bijna 2 uur en 20 minuten. Met name in de ochtend is de doorbeluistering verbeterd door de gewijzigde programmering. Het ochtendjournaal (NOS) is verlengd met een half uur. Daarnaast zorgen nieuwe programma’s als Goedemorgen Nederland (KRO) en Dit is de Dag (EO) dat luisteraars langer ingeschakeld blijven.