22
september
2010
|
15:23
Europe/Amsterdam

Culturele sector en Publieke Omroep op Uitmarkt

Op 27 augustus vond voor de opening van de Uitmarkt een open discussie plaats over het versterken van de samenwerking tussen de culturele sector en de Publieke Omroep. Hierbij waren tal van culturele instellingen aanwezig. Dit debat werd georganiseerd door de de Uitmarkt en de Publieke Omroep, mede namens de AVRO, NTR en Cultura24. De presentatie van de discussie was in handen van Hans Smit, presentator van Opium Radio van de AVRO.

De insteek van het debat was om te kijken hoe de samenwerking tussen de Publieke Omroep en de Culturele sector verder versterkt kan worden en op welke manier.

De samenwerking en de aandacht voor kunst en cultuur vanuit de Publieke Omroep is de afgelopen jaren verbeterd vonden de aanwezigen. De aanwezige culturele instellingen zien een aantal punten die verder ontwikkeld kunnen worden. Zo geeft Melle Daamen (Stadsschouwburg Amsterdam) aan dat de aandacht voor kunst en cultuur bij de Publieke Omroep meer gecoördineerd zou kunnen worden.

Het belang van bereikspotentieel van de Publieke Omroep werd door diverse culturele instellingen onderstreept.

Stijn Schoonderwoerd (Het Nationale Ballet): Bereik is begrijpelijkerwijs belangrijk voor publieke omroep. Maar wat voor de publieke omroep een gering bereik is voor de sector een ongekend groot publiek. Een balletuitvoering op TV bereikt meer mensen dan er in een heel jaar in de zaal komen. Laat de publieke omroep dit schaalverschil meewegen!
Voorts ging de discussie over de professionaliteit in de samenwerking tussen de sector en de Publieke Omroep. Door een aantal aanwezigen werden tijd en vooral geld als obstakels gezien. Wel zijn er voldoende kansen om de samenwerking op een efficiënte wijze in te vullen en daarmee te intensiveren.
Jet de Ranitz (Nederlands Dans Theater): De sector moet met de publieke omroep naar verdienmodellen zoeken. Gratis clips op YouTube zijn prima, maar als we goede kwaliteit weten te bieden willen mensen daar best iets voor betalen.

Ook sponsors kunnen hier een oplossing in zijn. Als sponsors meer en beter vermeld zouden mogen worden, dan zou sponsoring veel aantrekkelijker zijn. De regels voor culturele producties zouden op dit punt door de wetgever moeten worden versoepeld.

Carolien Croon (onafhankelijk adviseur) geeft aan dat elke culturele organisatie een mediabeleid moet maken.

Rechten spelen eveneens een grote rol bij de financiële kant van de professionalisering. Vaak wordt er meerdere malen voor de rechten betaald, waardoor de samenwerking niet als rendabel kan worden beschouwd. Daarom zou er gezocht moeten worden naar mogelijke verdienmodellen.

Rob Streevelaar (Nederlands Filharmonisch Orkest): De sector moet ook goed nadenken over kostenreductie. We moeten af van de rechtenvergoeding voor musici voor uitzending op TV of radio. We worden gesubsidieerd en dus moeten onze concerten ook op radio en TV kunnen worden uitgezonden.

De bijeenkomst werd afgesloten met een feestelijke borrel op het Artiestenterras van de Uitmarkt.

Publieke Omroep & De Uitmarkt
De Publieke Omroep was dit jaar sterk vertegenwoordigd op de Amsterdamse Uitmarkt. De start van het culturele seizoen én de start van het culturele seizoen bij de Publieke Omroep werden aangegrepen om als Publieke Omroep met groot aantal uitzendingen van de Uitmarkt te komen, waaronder de registratie van opening en overige optredens vanaf het UPC-podium, uitzendingen van Opium, Kunststof, NTR Podium en diverse radio-uitzendingen vanuit de studio op de Uitmarkt. Dit jaar was er ook voor het eerst een eigen Publieke Omroeppaviljoen op het Museumplein, waar de Publieke Omroep live een dwarsdoorsnede van het brede cultuuraanbod toonde aan bezoekers van de Uitmarkt.