22
november
2010
|
17:25
Europe/Amsterdam

Documentaires en de Publieke Omroep: een krachtige combinatie

Documentaires en de Publieke Omroep zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. In het kader van het drieëntwintigste IDFA vond daarom op 18 november een bijeenkomst plaats met als thema 'hoe je als documentairemaker je publiek verleidt.

Sterke verhalen
Het programma ging van start met een interview met manager NPO/RNW Sales Kaisa Kriek en aankoper documentaire van de Ierse publieke omroep RTE Brian Walsh, een man met een voorkeur voor Nederlandse documentaires. Op de vraag wat onze documentaires dan zo bijzonder maakt antwoordde Walsh prompt: “Nieuwsgierigheid! Nederlandse documentaires beperken zich niet alleen tot grootse en meeslepende gebeurtenissen, maar verbeelden juist ook het gewone dagelijkse leven. In deze sterke, diepgaande verhalen schuilt de kracht van de Nederlandse filmmaker.” Dat deze nieuwsgierigheid in Ierland in de smaakt valt blijkt onder meer uit het aantal documentaires dat Walsh jaarlijks van de Publieke Omroep koopt: ongeveer veertig van de driehonderdvijftig aangekochte films van de RTE komen uit Nederland. “Nederlandse documentairemakers zijn gewoon in staat een duidelijke identiteit neer te zetten in de markt,” stelde Walsh. “Ook is het fijn dat veel Nederlandse documentaires Engelstalig zijn aangezien het Ierse publiek niet van ondertiteling houdt. English speaking audiences are lazy,” gaf hij lachend toe.

Verleidingstechnieken
Niet alleen het succes in Ierland, maar ook het succes van de Nederlandse documentaire in eigen land kwam aan bod. Annemiek van der Zanden, eindredacteur documentaires van de NTR en voorzitter van de werkgroep documentaire van de Publieke Omroep, gaf een presentatie over Teledoc. Dit samenwerkingsproject van de Publieke Omroep, het CoBO-fonds en het Filmfonds stimuleert de productie van lange, eigentijdse, prikkelende documentaires voor een breed publiek. Aan de hand van de tot dusver uitgezonden Teledocs besprak Van der Zanden vier elementen waarmee documentairemakers hun publiek kunnen verleiden: het betrekken van de kijker, sterke karakters, voldoende verhaalontwikkeling en het gebruik van humor. “Documentaires hebben een serieus imago maar humor is een belangrijke verleidingstechniek,” stelde zij. “Het is zeker niet verboden te lachen als je naar een documentaire kijkt.”

Gezamenlijk commitment
Toch sloot Netmanager Nederland 2 Bart Römer de bijeenkomst na deze vierde verleidingstechniek af met een serieuze noot. Terwijl hij sprak over het belang van documentaires voor de Publieke Omroep stond hij stil bij de mogelijke gevolgen van de aankomende bezuinigingen. “De kracht van de Nederlandse documentaire bestaat bij de gratie van het klimaat dat wij zelf creëren,” aldus Römer. “En ook als er straks een nieuwe werkelijkheid komt blijft de documentaire een belangrijk en wezenlijk onderdeel van de programmering van de Publieke Omroep. Er is namelijk een grens waarbij bezuinigen overgaat in afbraak. Bij deze wil ik dan ook het commitment maken dat ik er alles aan zal doen om samen met jullie ons waardevolle documentaireklimaat te behouden.”

Begrip en samenwerking
Na afloop van de bijeenkomst bleek dat men zeker bereid is zich hard te maken voor de Nederlandse documentaire. “Je merkt dat een ontmoeting als deze effect heeft,” stelde Cultura projectleider Oscar van der Kroon. “Er heerst een gevoel van wederzijds begrip en bereidheid tot samenwerking.” Ook Annemiek van der Zanden ziet de toekomst van de documentaire zeker niet somber in. “Ik weet zeker dat filmmakers creatief met eventuele veranderingen om zullen kunnen gaan,” reageerde zij. “En zolang de Publieke Omroep zich sterk blijft maken voor de documentaire blijf ik zeker optimistisch.”