Hilversum,
16
april
2015
|
13:39
Europe/Amsterdam

Documentaires NPO verkocht aan het buitenland

around-the-world-in-50-concerts--1429183974.jpg

 

Tijdens de internationale tv-beurs in Cannes (MIPTV) heeft de NPO veel Nederlandse documentaires verkocht aan buitenlandse tv-zenders. Populair waren documentaires die tijdens IDFA 2014 in première gingen. Ook was er veel interesse vanuit het buitenland voor Tegenlicht (VPRO) en nieuwe documentaires van NCRV Dokument. Australië, Frankrijk en Duitsland kochten de NTR-jeugdserie over wetenschap Full Proof.

Een overzicht van de verkochte documentaires:

  • Killer Slope (EO) is verkocht aan Duitstalige landen (Servus TV); 
  • Around the world in 50 concerts (AVROTROS) aan Israël (IBA Channel), Canada (Blue Ice Docs) en België (VRT); 
  • Stand by your President (KRO-NCRV) aan Estland (ERR);
  • The Need to Dance (NTR) aan Estland (ERR);
  • Plaza Man (VPRO) is verkocht aan Finland (YLE);
  • Tegenlicht (VPRO) aan Denemarken (DR), Latijns Amerika (WOBI), Spanje (TVC), Frankrijk (Ushuaia TV), Taiwan (DaAi TV), Canada (SRC) en de VS (Films Media Group);
  • Broers en Zussen (VPRO) aan Denemarken (DR);
  • Wakker in een boze droom (HUMAN) aan Zwitserland (RST);  
  • Storming Paradise (BNN-VARA) aan Duitsland (ZDF) (eerder aan Al Jazeera Channel en België (ACHT);
  • NCRV Dokument aan o.a. Zweden (UR), Oostenrijk (ORF), Israël (DBS) en Duitsland (ZDF);
  • Drie kunstdocumentaires van Close Up (AVROTROS) aan Italië (Sky Arte en RAI);
  • Teledoc Sergio Herman, Fucking Perfect (VPRO) is verkocht aan België (VTM);
  • Dusty Bin Dreams (EO) en Eeuwig Jong (MAX) zijn verkocht aan Taiwan (DaAi TV).

Kaisa Kriek, manager Sales NPO:
“De vraag naar kwaliteitsdocumentaires over onderwerpen als de internationale politiek, economie, techniek, wetenschap, actualiteit en duurzaamheid is nog steeds groot bij buitenlandse zenders in onder meer Scandinavië, Oost Europa, Duitsland en het Midden-Oosten, maar ook bij steeds meer zenders in Azië. Daarom zijn de documentaires van de Nederlandse Publieke Omroep populair. Dit bleek ook tijdens de afgelopen MIPDOC. Onze documentaires zijn veelvuldig bekeken, ook door grote zenders als National Geographic. Nederland loopt voorop in het produceren en uitzenden van sterke jeugddocumentaires. Ook opvallend is dat de vraag naar Europees drama nog steeds stijgt. In steeds meer Engelstalige landen wordt Europees drama met Engelse ondertitels uitgezonden, dat was een aantal jaar geleden ondenkbaar. Zelf Chinese distributeurs kijken nu naar Europees drama om uit te zenden op zenders in China.”