Hilversum,
24
maart
2016
|
12:00
Europe/Amsterdam

Gewoon TV kijken nog altijd favoriet

Televisiekijken doen we nog hoofdzakelijk op een gewoon televisietoestel en op het moment dat het programma wordt uitgezonden. Het uitgesteld kijken en het streamen van video neemt wel toe, met name onder jongeren, maar het live of ‘lineair’ kijken is nog steeds dominant. Ook radio luisteren doen we nog het meest via het traditionele radiotoestel, al luisteren we steeds meer via internet.

Dit zijn enkele bevindingen uit het donderdag gepresenteerde onderzoek Media:Tijd 2015, een veelomvattend tijdsbestedingsonderzoek waarin gedetailleerde informatie over het mediagebruik in Nederland wordt verzameld.

De uitkomsten van het onderzoek werden donderdag in het Amstelveense Cobra Museum gepresenteerd en mede toegelicht door NPO-onderzoeker Dunya van Troost. “We zien dat het uitgesteld en online kijken toeneemt, maar gemiddeld genomen zijn de verschillen ten opzichte van 2013 niet significant te noemen”, aldus van Troost. “Anders is dat als we inzoomen op de verschillende leeftijdsgroepen. De grootste veranderingen doen zich voor in het kijkgedrag van jongeren (13-19) en jong volwassenen (20-34). Daar neemt het lineaire kijken af met respectievelijk 17 en 10 procent ten gunste van het kijken naar gestreamde, gedownloade of gekochte video’s. Verder zien we dat 35-plussers meer uitgesteld zijn gaan kijken.”


Bevestiging
De NPO ziet in het onderzoek de bevestiging dat zijn meerjarenbeleid goed aansluit bij het mediagebruik. NPO-bestuurder Shula Rijxman: “De NPO besteedt veel aandacht aan innovatie en online media. Zie bijvoorbeeld de multimediale aanpak die we hebben gekozen voor NPO 3, NPO 3FM en NPO FunX, waarmee we inspelen op het mediagebruik van jongeren. Daarnaast toont het onderzoek aan dat we stevig moeten blijven inzetten op onze lineaire netten en zenders, omdat een meerderheid van ons publiek nog gewoon live televisie kijkt en radio luistert.”

Media:Tijd is een gezamenlijk tijdsbestedingsonderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en organisaties voor mediabereiksonderzoek, waaronder Stichting Kijkonderzoek (SKO) en het Nationaal Luisteronderzoek (NLO). Voor het onderzoek hielden ruim 2.900 respondenten vanaf 13 jaar een week lang iedere 10 minuten hun activiteiten bij. Media:Tijd wordt om het jaar in het najaar gehouden. In 2013 was dat voor het eerst.


Enkele highlights uit het onderzoek:

  • Na slapen besteden we de meeste tijd per etmaal aan media: gemiddeld 3:16 uur per dag. Dat is een fractie meer dan werk en studie.
  • Televisie kijken is nog altijd favoriet onder Nederlanders, hoofdzakelijk op een gewoon televisietoestel en op het moment dat het programma wordt uitgezonden. In 2015 deden we dat gemiddeld 2:24 uur per dag (78% van het totale kijken), in 2013 was dat 2:31 uur.
  • Ook naar de radio luisteren Nederlanders het meest via het radiotoestel, al neemt het audio luisteren via internet snel toe. Luisteren is de ultieme multitaskingbezigheid.
  • De meeste Nederlanders lezen nog steeds voornamelijk op papier. Digitaal lezen is vooral bij mannen, hoogopgeleiden en bij 20-49-jarigen in opkomst.
  • Jongeren zijn koploper in communiceren en gamen.

Het onderzoek Media:Tijd 2015 is online beschikbaar via www.mediatijd.nl.