Hilversum,
26
maart
2015
|
10:21
Europe/Amsterdam

NPO 1 populairste tv-zender op Twitter

twitter-npo-1427488993.jpg

Opvallende social media-activiteiten publieke omroep

 

 

Van alle Nederlandse televisiezenders is NPO 1 de tv-zender waarover het meest getwitterd is in de eerste maanden van 2015[1]. Wekelijks werden er ruim 45.000 Tweets over de programma’s op NPO 1 verstuurd en werden tussen de 11 en 15 miljoen Tweets over de zender gezien door Twitteraars. Het NOS-debat Nederland Kiest: De Uitslagen heeft in week 12 de meeste Twitteraars bereikt, in totaal ruim 200.000. Deze Twitteraars hebben ruim een miljoen Tweets over het programma gezien. Dit blijkt uit de GfK Twitter TV Ratings, die SPOT wekelijks op haar website publiceert.

Populair op social media was het tv-programma Nieuwsuur (NOS/NTR) op NPO 2. Rondom de uitzending van 23 februari over het verkiezingsdebat werden bijna 4000 berichten op social media geplaatst, goed voor ruim 7 miljoen impressies. De aflevering van 4 maart over de bekendmaking van ‘het bonnetje’ leverde 3.000 berichten (ruim 4 miljoen impressies) op. De aankondiging van het vertrek van de bewindspersonen Opstelten en Teeven deed veel stof opwaaien met 4.600 berichten. 6 miljoen social mediaberichten zijn over de uitzending gezien (Bron: Coosto).

Meer tv-programma’s hadden succes op social media rondom de verkiezingen. Over Stemtinder - de kieswijzer-app gebaseerd op dating-app Tinder - van het VPRO-programma Zondag met Lubach op NPO 3 werden ruim 5000 berichten geplaatst op social media die samen goed waren voor maar liefst 7.500.000 impressies. 90% van de berichten over Stemtinder werd via Twitter verspreid.

 


[1] Sinds 11 februari 2015.