Hilversum,
08
januari
2015
|
18:15
Europe/Amsterdam

NPO hoogst gewaardeerde en best bekeken omroep

-38a3919-1420714394.jpg

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) is met een 7,1 de hoogst gewaardeerde omroep in 2014 en wordt door het publiek gezien als de belangrijkste omroep van Nederland.

 

Dat maakte NPO-bestuursvoorzitter Henk Hagoort vandaag bekend op de nieuwjaarsreceptie van de NPO. Met een marktaandeel van 36,4% was de NPO de best bekeken omroep van Nederland. Op NPO 3 komt komend jaar een vaste plek in de programmering voor nieuwe programma’s die online zijn ontwikkeld door jong talent.

Nederlandse verhaal
Om 18.00 uur werd een minuut stilte in acht genomen op de bijeenkomst. Uit solidariteit met de collega’s in Frankrijk en het verdedigen van de vrijheid van meningsuiting. Hagoort gaf vervolgens aan dat de NPO een belangrijke verteller van het Nederlandse verhaal is. ‘Door de verhalen die wij laten zien, bouwen we bruggen, breken we vooroordelen af en dragen we bij aan begrip en tolerantie.’ Volgens Hagoort ‘is het Nederlandse verhaal geen vrijblijvend verhaal. Het is verbonden met waarden waar we als Nederland trots en zuinig op zijn: vrijheid, tolerantie en solidariteit. De trieste gebeurtenissen gisteren in Parijs bewijzen helaas de noodzaak hiervan. Die waarden moeten elke dag worden doorverteld, geactualiseerd en bevochten. En daar willen we als publieke omroep een bijdrage aan leveren.’

Jong talent
Aandacht was er ook voor jong talent. NPO-bestuurder Shula Rijxman kondigde aan om samen met de omroepen de mogelijkheden te onderzoeken voor een brede NPO-talentenopleiding. Waar jong talent wordt opgeleid en veel ervaring kan opdoen op radio, televisie en online. Ook zal er online volop worden geëxperimenteerd en op NPO 3 wordt komend jaar een vaste plek in de programmering ingeruimd voor nieuwe programma’s die online zijn ontwikkeld door jong talent. Rijxman: ‘We moeten jonge mediatalenten de kans geven om veel vlieguren te maken, ook op tv. Er komen meer programma’s voor jongeren die ook door jongeren zijn gemaakt. Zo sluiten we nog beter aan bij de belevingswereld van jongeren’. 

Gemeten waardering en belangrijkheid omroepen 2014:

 

Nederlandse Publieke Omroep

Commerciële omroepen

Waardering

7,1

6,8

Belangrijkheid

76%

66%

Bron: Ipsos, december 2014, 13+ jaar

Kijktijdaandeel 2014, 6+ jaar, 18.00-23.59 uur

Zendergroep

2014

NPO 1

24,2

NPO 2

6,9

NPO 3

5,3

RTL 4

17,2

RTL 5

4,1

RTL 7

5,0

RTL 8

2,4

SBS 6

9,0

Net 5

3,5

Veronica

4,4

Fox en sports

1,2

Video/dvd/hd

4,6

Overige zenders

12,2

NPO

36,4

RTL

28,7

SBS

16,9

Bron: SKO