Hilversum,
01
mei
2018
|
10:04
Europe/Amsterdam

NPO: Publieke waarde en toegankelijkheid

Samenvatting

2017 is een buitengewoon goed jaar geweest voor de publieke omroep, zowel qua waardering als qua publieke waarden als qua bereik. NPO-voorzitter Shula Rijxman: “De NPO wil de Nederlandse cultuur en identiteit uitdragen in een wereld die steeds internationaler wordt. We hebben de afgelopen jaren keihard gewerkt aan het versterken van de publieke waarde van onze programma’s met behoud van hun brede toegankelijkheid. Wij willen voorzien in de grote behoefte aan spraakmakende en mooie programma’s van eigen bodem. Aan verhalen van en over Nederland, aan gedegen en betrouwbare journalistiek. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat Nederlanders zich het meest één voelen tijdens nationale gebeurtenissen. We besteden steeds meer aandacht aan die momenten van nationale verbondenheid, met NPO1 als de belangrijkste zender. Dat is onze missie en ik ben er trots op hoe goed we daarin slagen.”

Lees hier de Terugblik

 

Publieke waarde en kwaliteit uitstekend
We willen dat al onze televisieprogramma’s en radiozenders publieke waarde hebben. Dus dat ze onafhankelijk, betrouwbaar, pluriform, divers, met impact, geëngageerd, authentiek en eigenzinnig zijn. Het Nederlandse publiek beoordeelde in 2017 de publieke waarde van de televisieprogramma’s van de NPO gemiddeld met een 8.2. De kwaliteit van de programma’s werd gemiddeld nog hoger gewaardeerd met een 8.7. Een vergelijkbaar beeld leverden onze radiozenders op.


Van eigen bodem
De NPO is de belangrijkste waarborg voor niet alleen de productie van kwalitatief hoogwaardig Nederlands media-aanbod, maar zorgt er eveneens voor dat er ook daadwerkelijk naar deze producties van eigen bodem wordt gekeken. Afgelopen jaar was het aandeel oorspronkelijk Nederlandstalige producties 85%.


Journalistiek
Journalistiek is een van de kerntaken van de publieke omroep. We hebben ingezet op initiatieven die het journalistieke pakket gevarieerder en aansprekender maken voor meer bevolkingsgroepen. Zo hebben we in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van maart 2017 kortlopende series gemaakt als Bolwerk (EO) of de thema-uitzending Het Jeugdjournaal Verkiezingen (NOS), dat ruim 1 miljoen kijkers trok.


Goed begin NPO Start
Onze vernieuwde on demand dienst NPO Start laat met dagelijks meer dan een miljoen streamstarts zien dat het niet alleen moet, maar dat het ook gewoon kan: een mooie eigen, Nederlandse etalage bouwen voor het Nederlands product en daar mensen warm voor maken.


Beloningen versoberd
We hebben onze beloningen verlaagd naar een niveau dat past bij de veranderde verwachtingen van de samenleving. Bij de besteding van publieke middelen hoort een sober beloningsbeleid. Dat is de maatschappelijke norm en daar houden wij ons aan.


Amusement treft doel
Amusement treft doel: meer dan 95% van de mensen die naar een amusementsprogramma keken, keek in een zelfde tijdvak ook naar andersoortig aanbod. Ook bleken de meeste amusement titels in staat moeilijk bereikbare doelgroepen te trekken.


Openheid
We zijn hard bezig nog opener te worden, creativiteit van buiten naar binnen te halen. Dankzij de nieuwe Mediawet kunnen producenten nu rechtstreeks bij de NPO pitchen. Dat doen we nu al bij TV en daar gaan we ook op de radio mee experimenteren. Sinds september 2017 zijn er al maar liefst 360 projecten gepitcht. Dit jaar zal duidelijk worden hoeveel ervan in productie gaan.


NPO-fonds
Het NPO-fonds voor documentaire, drama en radio heeft het eerste jaar succesvol afgesloten met het toekennen van ruim 14 miljoen euro aan 140 hoogwaardige projecten, waarvan 40 voor talentontwikkeling. Het merendeel hiervan zal gerealiseerd en uitgezonden worden vanaf dit jaar. Wij zien de toekomst van het Fonds en de samenwerking met onder meer Cinekid, IDFA, Filmfonds, CoBO, het Nederlands Letterenfonds en de omroepen met vertrouwen tegemoet.
 

Prijzen
Onze programma’s vielen ook dit jaar nationale en internationale prijzen ten deel, zoals bijvoorbeeld:

Zondag Met Lubach (VPRO) - Gouden Televizierring
De Zaak Menten (MAX) - Gouden Kalf beste televisiedrama
Bram Fisher (BNNVARA) - twee Gouden Kalveren.
Argos (VPRO/HUMAN) - Zilveren Reissmicrofoon
Anti-pest app Iris (KRO-NCRV) - twee gouden Spinawards
Grijs is ook een kleur (KRO-NCRCV) - Young Jury Award op het internationale film festival van Toronto, Canada
Zappbios: Kop Op (VPRO) – prijs voor beste korte film op het Internationale Children’s Film Festival in New York.