NPO Pers Over NPO
29 oktober 2021

Winnaar publiekspitch 'Jouw idee op tv' bekend

Gekozen uit ruim 3.500 inzendingen

Het idee Blind in Business heeft de publiekspitch ‘Jouw idee op tv’ van NPO en Omroep MAX gewonnen. Dit werd afgelopen vrijdag bekend tijdens de finale in de MAX tv-studio op het Media Park in Hilversum. Daar mochten 10 deelnemers hun idee voor een tv-programma presenteren aan de jury.

Het winnende idee komt van de 35-jarige Tjarda Struik uit Zeist. Het betreft een programma waarin ondernemende mensen met een visuele beperking centraal staan. Hoe geven zij vorm aan hun passie voor ondernemerschap terwijl ze blind of slechtziend zijn? Wat moeten zij daarbij overwinnen, maar ook: welke toegevoegde waarde hebben hun talenten en ambities voor de arbeidsmarkt?

Het idee zal door professionele makers van Omroep MAX worden uitgewerkt tot een echt tv-format. De winnares, zelf ondernemer en visueel beperkt, wordt bij dit proces betrokken. Daarnaast ontvangt zij een geldprijs van 2.500 euro.


Winnares Tjarda Struik, geflankeerd door NPO-voorzitter Shula Rijxman en MAX-directeur Jan Slagter

De jury bestond uit directeur Jan Slagter en Hoofd Televisie Nicolette de Wolf namens Omroep MAX en Directeur Video Frans Klein en netmanager NPO 3 Suzanne Kunzeler namens NPO. Ook NPO-voorzitter Shula Rijxman zat als initiator van de publiekspitch aan tafel. De jury prees vooral de bevlogen presentatie van Tjarda Struik, die als ervaringsdeskundige, en uitgaande van de kracht van de doelgroep, een inspirerend en maatschappelijk relevant verhaal wist over te brengen.

Tweede kans
Naast het winnende idee waren er twee inzendingen die volgens de jury een tweede kans verdienen: een programma over studenten die werken aan innovatieve projecten en een documentaire over onbenutte talenten van hoogbegaafde kinderen. Van beide ideeën, elk beloond met 1.250 euro, zal nader bekeken worden of ze tot een format uitgewerkt kunnen worden.

De oproep voor deelname aan de publiekspitch ‘Jouw idee op tv’ werd in 2020 gedaan. De NPO wilde met het initiatief de band tussen de publieke omroep en het publiek versterken door kijkers rechtstreeks bij de programmering te betrekken. En met succes. In één maand tijd kwamen ruim 3.500 inzendingen binnen. Daaruit werden voor een 1e pitchronde 100 ideeën geselecteerd. Deze ronde leverde 10 finalisten op. Door de coronapandemie moest de afronding een jaar worden uitgesteld.

Laatste persberichten

Meer persberichten