Hilversum,
04
augustus
2016
|
11:00
Europe/Amsterdam

Programma’s publieke omroep populair in Azië

Programma’s van de publieke omroep worden steeds populairder in Aziatische landen. Verschillende zenders in Zuid-Korea en China nemen regelmatig programma’s van de Nederlandse Publieke Omroep af. Ook de publieke omroep van Vietnam heeft recentelijk documentaires van Nederlandse bodem, waaronder een aantal afleveringen van Tegenlicht (VPRO), aangekocht.

Voorheen waren Aziatische landen vooral geïnteresseerd in wildlife- en reisdocumentaires. Nu is er een groeiende vraag naar documentaires over de wereldeconomie, techniek en wetenschap.

België is een van de grootste afnemers van programma’s van de NPO. Onlangs kochten Belgische zenders de populaire jeugdserie Jill (AVROTROS) aan, evenals Poesjes (VPRO) en Spuiten en Slikken op Reis (BNN-VARA). Onze man in Teheran (VPRO) is verkocht aan België, Noorwegen en Zweden. Eritrea Stars (VPRO) is aangekocht door Belgische en Zwitserse zenders. De documentaire Satudarah – One Blood (NTR) is verkocht aan zenders in België, Spanje, Zweden, Denemarken, Finland, Noorwegen en Duitsland.

Ook de jeugdprogramma’s van de Nederlandse Publieke Omroep zijn populair in het buitenland. De prijswinnende documentaireserie Mensjesrechten (EO/IKON) is aangekocht door Duitse, Franse en Zweedse zenders. De serie Full Proof (NTR) is verkocht aan Frankrijk, Duitsland, Noorwegen, Australië, Italië, USA, Oost Europa, Afrika, het Midden Oosten en Azië. Frankrijk, Duitsland en Franstalig Canada hebben opnieuw een groot pakket aan korte jeugddocumentaires gekocht.

De documentaireserie van Sunny Bergman, Sunny Side of Spirit (VPRO), is verkocht aan Zweden.

NPO Sales
De afdeling Sales van de NPO is gespecialiseerd in de internationale verkoop van licentierechten van Nederlandse documentaires, dramaseries en kinderprogramma’s. In samenwerking met de omroepen en producenten selecteert de afdeling Sales Nederlandse programma’s die geschikt zijn om internationaal aan te bieden. Binnen een groot netwerk van internationale aankopers, onder andere tijdens internationale beurzen en festivals zoals MIPCOM en IDFA, worden deze programma’s vervolgens gepitcht en verkocht.