26
augustus
2010
|
08:21
Europe/Amsterdam

Publieke Omroep @Lowlands

Het aanspreken van jongeren blijft een belangrijke uitdaging voor de Publieke Omroep, zeker waar het gaat om de cultuurprogrammering. Lowlands was op 21 augustus het decor voor een paneldiscussie over het thema Jongeren, Cultuur en Media. 

Onder leiding van Arie Boomsma gingen Frans van Gestel (IDTV Film), Leon Ramakers (oprichter Mojo concerts), Norbert Plantinga (Universal Music), Wilbert Mutsaers (3FM) en Lineke Nieber (NRC Next) met elkaar de uitdaging aan om helder te krijgen wat nu precies de sleutel is tot die grote groep van 4,4 miljoen jongeren tussen de 13 en de 34 jaar.

Het bereiken van jongeren in hun eigen sociale omgeving, massa versus nicheaanbod en  topics die jongeren binden waren onderwerp van discussie. Evenals de brede definitie van jongeren. Opvallend vaak viel het begrip authenticiteit: jongeren lijken vooral te worden aangesproken door programma’s ‘echt’ zijn. Wat echt is, wordt gedeeld met vrienden. ‘Online’ is een vanzelfsprekendheid geworden voor deze generatie, die geen gids meer heeft en zich door vrienden op sociale media laat informeren over wat zij moeten kijken. Jongeren zitten minder vast aan uitzendingen, maar kijken wanneer hen dat uitkomt. Dat laatste neemt echter niet weg dat ook jongeren ontspannen met een avond voor de buis.

De jongeren- en cultuurorganisaties in het publiek werden door Boomsma in de gelegenheid gesteld actief deel te nemen aan het gesprek. Opvallend was de betrokkenheid waarmee jongeren kijken naar de manier waarop de Publieke Omroep haar taak vervult en het enthousiasme om mee te denken over een goede invulling hiervan.

Lowlands was ook dit jaar weer uitgebreid te volgen bij de Publieke Omroep via 3FM, Nederland 3 en 3voor12. De exclusieve 3 On Stage-miniconcerten van Nederland 3 en 3FM maken onderdeel uit van het festival zelf. Nieuw dit jaar was Lowlandsgasten. In deze speciale bewerking van Zomergasten mochten jonge festivalbezoekers aan presentator Leon Verdonschot en het publiek hun favoriete tv-of YouTube-fragment laten zien.