12
oktober
2010
|
14:28
Europe/Amsterdam

Publieke Omroep presentatoren Sipke Jan Bousema en Ajouad El Miloudi benoemd tot ambassadeurs van de Mediawijsheid

Publieke Omroep presentatoren Sipke Jan Bousema (AVRO) en Ajouad El Miloudi (KRO) zijn donderdag 7 oktober in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid benoemd tot ambassadeurs voor de Week van de Mediawijsheid. Als gezicht van deze campagne zullen zij eind november mensen aanmoedigen om naar de lokale bibliotheek te gaan met al hun vragen over mediawijsheid en nieuwe media. Ook werd tijdens de bijeenkomst de campagnewebsite Weekvandemediawijsheid.nl gelanceerd. De Week van de Mediawijsheid is een gezamenlijk initiatief van de openbare bibliotheken en Mediawijzer.net, een netwerkorganisatie bestuurd door vijf grote Nederlandse organisaties, waaronder de Publieke Omroep.

Wegwijs maken en verbinden
Mediawijzer.net is op initiatief van de ministeries van OCW en Jeugd en Gezin in 2008 opgezet als expertisecentrum voor mediawijsheid. De netwerkorganisatie wordt bestuurd door vijf grote Nederlandse organisaties die bij de oprichting door het ministerie van OCW zijn aangewezen, waaronder de Publieke Omroep. Als verbindende kracht in de samenleving vindt de Publieke Omroep het belangrijk om burgers en instellingen wegwijs te maken in het gebruik van verschillende media. We leven immers in een snelle wereld waar, mede door technologische ontwikkelingen, kennis over de mogelijkheden én de risico’s van mediagebruik een voorwaarde is geworden voor volledige deelname aan de samenleving.

Week van de Mediawijsheid

Van woensdag 24 november tot en met woensdag 1 december organiseren openbare bibliotheken in samenwerking met Mediawijzer.net allerlei activiteiten om Nederlanders wegwijs te maken in het gebruik van verschillende media. Gedurende deze week kan iedereen in de bibliotheek terecht met eenvoudige en praktische vragen rond mediawijsheid en nieuwe media. Denk hierbij aan vragen als: hoe kan ik twitteren? Hoe plaats ik mijn foto’s op Facebook? Hoe werkt veilig online betalen? En, hoe zoek ik naar familie in Australië?

Nog veel te leren
Zowel Sipke Jan als Ajouad geeft toe zelf nog veel te kunnen leren op het gebied van mediawijsheid. Zo stelt Sipke Jan dat hij het als beginnend twitteraar lastig vindt om te bepalen wat hij in zijn tweets moet zetten. Daarbij is het de drieëntwintigjarige Ajouad opgevallen dat zelfs hij nu al achterloopt op wat hij omschreef als “de nieuwe generatie mediagebruikers.” Zo stelt hij niet precies te begrijpen wat Pingen is, terwijl veel jongeren tegenwoordig van deze vorm van communicatie gebruik maken. De ambassadeurs zullen tijdens de Week van de Mediawijsheid dan ook de dialoog aangaan met kinderen, jongeren, ouders en senioren om te ontdekken hoe zij samen mediawijzer kunnen worden.

Kijk voor informatie over Mediawijsheid en de campagneweek op Weekvandemediawijsheid.nl