19
oktober
2010
|
16:57
Europe/Amsterdam

Publieke Omroepprogramma's te zien in Zuid-Korea, Australië en Rusland

Diverse programma’s van de publieke omroep zijn binnenkort te zien in Zuid-Korea, Australië en Rusland. Dat meldt Kaisa Kriek, manager NPO/RNW Sales, na afloop van de MIPCOM in Cannes.

NPO/RNW Sales verkoopt programma’s namens de publieke omroepen en de Wereldomroep en promoot het Nederlands product in het buitenland.  De Zuid-Koreaanse zender Iplanet kocht 21 Tegenlicht-documentaires en de Australische publieke omroep ABC kocht de documentairereeks Future Express (NCRV). De VARA-serie Deadline zal uitgezonden worden bij de Russische zender Igmar TV. De opbrengsten gaan naar de omroepen en worden gebruikt voor nieuwe producties. 

“Een opvallende trend was de toenemende vraag naar documentaires op het gebied van kunst, architectuur, lifestyle & fashion. Ook biografische documentaires doen het goed. Zo wordt een aangepaste versie van de documentaire ‘Wilders, the movie’ namens de VPRO verkocht aan de BBC”, aldus Kaisa Kriek. Daarnaast wordt er veel content gevraagd voor de digitale kanalen van de buitenlandse publieke omroepen. “We een hebben een pakket van 11 documentaires van - onder andere VPRO, IKON en NTR - verkocht aan DRK, een digitaal themakanaal in Denemarken.” NPO/RNW Sales verkoopt niet alleen aan omroepen. Kriek: “Luchtvaartmaatschappijen hebben ook interesse. Zo is een pakket documentaires van de publieke omroep verkocht aan KLM/Air France en aan een aantal grote Aziatische airlines.”

Documentaire
Traditioneel heeft het buitenland veel interesse voor het documentaire-aanbod van de Publieke Omroep. De documentaire ‘Farewell’ (NTR) is verkocht aan het Finse YLE en de documentaires ‘Kessle’s Eye’ (VPRO) en de voor een Emmy genomineerde ‘You Die as You Lived’ (RKK) zijn aan de Zweedse omroep UR verkocht. NPO/RNW Sales verkocht onlangs documentaires van onder andere IKON, NCRV, EO aan omroepen uit landen als Ierland, Frankrijk, Israël en Spanje.

België
De zuiderburen hebben door de gemeenschappelijke taal veel interesse in Publieke Omroepproducties. De Belgische omroep VTM/VMMA heeft de documentaire ‘Closing in on Tanja’ (IKON) aangekocht. De dramaserie ‘Penoza’ (KRO) en de tweede reeks van ‘Keyzer en de Boer Advocaten’ (KRO/NCRV) zijn verkocht aan de Belgische VRT.

Gezamenlijke verkoop
“Wij vertegenwoordigen als NPO/RNW Sales alle omroepen, waardoor niet elke omroep afzonderlijk vertegenwoordigd hoeft te zijn in Cannes. Programma’s worden in eerste instantie voor het Nederlandse publiek gemaakt, maar als er nog buitenlands potentieel in zit, dan is dat voor een omroep mooi meegenomen. De opbrengsten worden door de omroepen gebruikt voor nieuwe programma’s.” Niet elk programma leent zich voor uitzending in het buitenland. Kriek: “Een programma dat door een bekende Nederlander wordt gepresenteerd, kan een belemmering zijn voor verkoop. Een omroep kan er dan voor kiezen om het met een aantal aanpassingen geschikt te maken voor verkoop aan het buitenland.”