Hilversum,
30
juli
2015
|
00:00
Europe/Amsterdam

Publieksonderzoek in Nederland en in het buitenland

Jeroen+Verspeek

Iedere ochtend rond half acht zitten talloze programmamakers, schemabouwers, presentatoren en andere mediaverantwoordelijken klaar om de dagelijkse kijkcijfers via de SKO-app te bekijken. Met de cijfers van de Stichting Kijkonderzoek (SKO) kunnen zij zien wat goed gaat of waar een programma verbeterd kan worden.Datzelfde geldt voor radiomakers: zij wachten iedere derde dinsdag van de maand in spanning op de nieuwste luistercijfers van NLO (Nationaal Luister Onderzoek). De NPO is één van de vaste partners binnen het SKO en NLO.

Door mijn overleg met onderzoekscollega’s van publieke omroepen binnen Europa (GEAR, de Group of European Audience Researchers) merk ik dat we in Nederland veel normaal vinden. Terwijl wij vaak voorop lopen op het gebied van publieksonderzoek. Zowel in snelheid – in het buitenland is het gebruikelijk dat cijfers na tienen of halverwege de middag bekend worden – als in kwaliteit.

Kwaliteit vanwege het gedegen pakket aan instrumenten voor publieksonderzoek en de samenwerking die we daarin zoeken tussen veel bereiksonderzoeken. Dat merk je bijvoorbeeld ook rondom het Nederlands Online Bereiksonderzoek (NOBO), dat momenteel wordt gestart, als een samenwerking tussen SKO en de online mediabedrijven (Vinex).

Ook internationale bedrijven met belangen op de Nederlandse markt, zoals eBay, Facebook en Google, zien dat Nederland voorop loopt. Facebook participeert zelfs in NOBO terwijl zij in de rest van de wereld voor hun standaard, wereldwijde contracten en aanpakken kiezen. Dat is dus uniek in de wereld. Zij merken dat door de samenwerking tussen SKO en Vinex innovatieve onderzoeken worden opzet, met kwalitatieve panels en nieuwe vormen om data te integreren (in dit geval kijkcijfers met online data).

Zelfs de ‘grote’ BBC ziet dat wij op sommige onderdelen voorop lopen. Dat geldt bijvoorbeeld ook op het gebied van webanalytics. Een tak van sport die nu wereldwijd niet meer weg te denken is, maar ooit in Nederland is gestart. Vanaf 1 september ga ik aan de slag bij de BBC als Head of Audience Measurement. Daar neem ik een aantal van die zaken met me mee, om te werken aan de verdere uitbouw van hun waarderingsonderzoek en om hun crossmediale onderzoek, Cross Media Insights, door te ontwikkelen. Omdat publieke omroepen als NPO en BBC meer dan welke mediaorganisaties echte crossmedia organisaties zijn, met mooie content op een grote hoeveelheid mediaplatforms.

Jeroen Verspeek
Manager Publieksonderzoek bij de NPO