28
juli
2009
|
13:53
Europe/Amsterdam

Stijging kijk- en internetcijfers van NOS Tour de France in 2009

De Tour de France is één van de belangrijkste sportevenementen waar de publieke omroep verslag van uitbrengt via radio, televisie en internet. Dat veel Nederlanders ook dit jaar weer van deze uitzendingen hebben kunnen genieten blijkt uit bereikcijfers van de NOS. Niet alleen winnaar Alberto Contador, maar ook de publieke omroep kan daarom tevreden terugkijken op de 96e editie van het wielerevenement. Over het geheel genomen trokken de live uitzendingen van de Tour op televisie meer kijkers dan vorig jaar. Ook de speciale Toursite kende een explosieve stijging aan bezoekers.

Hogere kijkdichtheid
De NOS maakte maandag in een persbericht bekend dat de gemiddelde kijkdichtheid van alle live uitzendingen van de Tour de France in 2009 hoger lag dan die van vorig jaar. Ten opzichte van de 776.000 kijkers in 2008 keken er dit jaar 885.000 mensen naar de Tour. Eén van de meeste bekeken live momenten was op 19 juli, toen Contador de etappe van Pontarlier naar Verbier won. Ruim twee miljoen kijkers zagen de Spanjaard over de finish gaan. Met een gemiddelde van 1.433.000 kijkers is deze uitzending tevens de best bekeken uitzending van de Tour de France 2009.

Verschillende gasten en gesprekken
De publieke omroep heeft de Nederlandse samenleving deze zomer op de hoogte gehouden van ontwikkelingen in de wielerwereld in verschillende discussie- en praatprogramma’s. Naast de live verslaggeving van de verschillende etappes viel vooral het programma NOS Studio Sportzomer De Avondetappe met presentator Mart Smeets bij veel kijkers in de smaak. Met beelden van verschillende locaties alsook diverse gasten en gesprekken behaalde het programma een gemiddelde kijkdichtheid van 980.000 kijkers ten opzichte van de 834.000 kijkers in 2008. Ook dit programma werd op 19 juli het meest bekeken: vanuit Aigle Chateau trok Studio Sportzomer maar liefst 1.223.000 kijkers.

Explosieve stijging unieke bezoekers Toursite
Ook de website van de Tour de France, de zogenaamde Toursite, kende dit jaar een explosieve stijging aan bezoekers. Vorig jaar bezochten 958.986 verschillende mensen de website. Dit jaar is dat aantal bijna verdubbeld: het aantal unieke bezoekers bedroeg in totaal 1.754.200. Populaire onderdelen van de site waren het nieuws, de uitslagen van de etappes en de live stream. Daarnaast bracht de interactieve aanpak van het commentaar bij de live uitzendingen veel bezoekers naar de site. Kijkers werden daarom niet alleen direct betrokken bij de Tour door de vragen en stellingen van commentator Maarten Ducrot, maar konden vervolgens meteen reageren via de Toursite.

Coldplay beste Tourartiest 2009
Op Radio 1 zijn de veel beluisterde programma’s rondom de Tour de France afgesloten met als hoogtepunt de bekendmaking van de beste Tourartiest 2009. De Britse band Coldplay werd met 70.000 stemmen als winnaar gekozen. Dat zijn 15.000 stemmen meer dan de nummer 1 van vorig jaar, Rowwen Heze. De Amazing Stroopwafels eindigden samen met Charles Aznavour als derde in de lijst. Rowwen Heze moest dit jaar genoegen nemen met de tweede plaats.