Hilversum,
15
november
2018
|
15:31
Europe/Amsterdam

Test je mediawijsheid en gekochte Instagram-populariteit op NPO 3

Vrijdag 16 t/m vrijdag 23 november Week van de Mediawijsheid

Heb jij het onder de duim? Dat is de vraag die 16 t/m 23 november centraal staat tijdens de Week van de Mediawijsheid. NPO 3 besteedt met verschillende programma's en online activiteiten aandacht aan de week. Zo test je op dinsdag hoe mediawijs je zelf bent in de Mediawijsheidstest. Documentairemaker Nicolaas Veul duikt op donderdag in #followme in de schimmige wereld van gekochte populariteit op Instagram. Op NPO3.nl en het NPO 3 YouTube-kanaal volg je de nieuwe serie #tagged waarin het verhaal verteld wordt vanaf het scherm van een smartphone.

 

Suzanne Kunzeler, netmanager NPO 3: "Vrijwel alle jongeren gebruiken dagelijks verschillende sociale media. Dit is inmiddels zo vanzelfsprekend dat ze niet meer stilstaan bij de nadelen. In tijden van fake news, cyberpesten en FOMO zijn op NPO 3 en de online kanalen tijdens de Week van de Mediawijsheid verschillende programma's te zien die je wijzen op veilig gebruik van sociale media."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mediawijsheidstest (BNNVARA)

 

Hoe heet het verschijnsel waarbij ouders alles over hun kinderen op social media delen? Welke groep is het meest slachtoffer van 'cyberbaiting'? En wie kunnen er stiekem meekijken als jij een selfie maakt? Test jouw mediawijsheid in de Mediawijsheidtest op dinsdag 20 november om 20.25 uur op NPO 3.

 

Tijdens de nationale Week van de Mediawijsheid testen Filemon Wesselink en Sahil Amar Aïssa de kijkers, het publiek en zeven bekende Nederlanders op hun kennis van de online wereld in de Mediawijsheidtest. Zangeres Sabrina Starke, schaatster Irene Schouten, rapper Pepijn Lanen, socialite Koen Kardashian, actrice Anouk Maas en YouTubers Marije Zuurveld en Qucee leggen hun mobieltjes voor één keer aan de kant en gaan de strijd met elkaar aan. Wie is er op de hoogte van alle ins en outs van social media, influencing en cyberveiligheid en mag zichzelf de meest mediawijze persoon van de avond noemen?

 

Kijkers kunnen live meespelen via de NPO 3-app. Samen met de bekende Nederlanders en het publiek in de studio testen zij hun kennis aan de hand van 25 vragen, verdeeld over 5 categorieën. De kijker met de meeste kennis maakt kans op een relaxte offline trip voor 2 personen naar de Hollandse rimboe. Rust gegarandeerd, want het is geheel wifi-vrij! Tijdens de test zijn techdeskundige Vivianne Bendermacher en ethisch hacker Zawadi Done aanwezig om tips te geven en meer te vertellen over online kansen en risico's. Ook vertelt Geert Reynders over zijn zoon Tim die overleed aan de gevolgen van de onder jongeren populaire 'choking challenge'.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#followme (VPRO)

 

Op donderdag 22 november duikt Nicolaas Veul om 20.55 uur op NPO 3 in de wereld van Instagram: wat is er nog echt op het populaire sociale medium? Meer dan 600 miljoen maandelijkse gebruikers weten hoe het "werkt": hoe meer likes en followers, hoe meer status. En als je die niet kunt krijgen? Dan koop je ze gewoon. Maar ten koste van wat? Nicolaas Veul onderzoekt in de documentaire #followme de wereld van boostboysbots, shout outs en betaalde likes uit Rusland. #followme geeft een kijkje in de wereld achter Instagram die je voorgoed anders naar het medium laat kijken.

 

In #followme vraagt Nicolaas Veul zich af wie de winnaars en wie de verliezers zijn in deze nieuwe industrie. Hoe voer je de strijd tegen het algoritme? Hij praat met verschillende influencers en met het Amsterdamse Agency for Digital Influencer Marketing: IMA. Als geen ander weten zij hoe de Instagram industrie in elkaar steekt. Daarnaast reist hij naar Rusland waar aan huis gebonden jonge moeders comments schrijven op bestelling, Vervolgens gaat hij naar Amerika waar social media software ontwikkelaar Dovetale een instrument ontwikkelde om nepvolgers en bots te herkennen. Travel influencer Sara Melotti doet in Milaan verslag van haar -naar eigen zeggen- gewelddadige relatie met het medium. En een groothandelaar in nepvolgers doet anoniem een boekje open over fraude op Instagram. Er lijken geen regels te gelden in deze nieuwe economie: welkom in het Wilde Westen dat Instagram heet. Op 28 november wordt in Pakhuis de Zwijger een #followme aftertalk georganiseerd. Kijk voor meer informatie op https://dezwijger.nl/programma/followme-aftertalk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#tagged (KRO-NCRV)

 

Kijk elke maandag vanaf 15.00 uur op NPO3.nl en het YouTube-kanaal van NPO 3 naar de nieuwe innovatieve dramaserie #tagged. In deze serie worden zes verhalen verteld door middel van smartphones, van jonge mensen die de onbedoelde gevolgen van hun smartphone gebruik niet (kunnen) overzien. Denk hierbij aan getuige zijn van een ongeluk, een video die viraal gaat en daten via je smartphone.

 

De dramaserie wordt verteld vanuit het perspectief op de smartphone gebruik makend van populaire apps. Daarbij is er visuele en auditieve informatie rondom het scherm om zo het contrast met de ‘echte wereld’ invoelbaar te houden. Iedere aflevering heeft een ander personage en een andere telefoon met een ‘live’ karakter: het personage bedient het device, krijgt echte pushmeldingen, appjes en maakt selfies. De manier van filmen genereert authenticiteit en schetst een beeld hoe mensen daadwerkelijk reageren op hun devices, soms aarzelend, een twijfelende duim, en soms abrupt, met een directe emoji.

 

Deze serie vloeit voort uit de korte film #tagged. Deze film is op meer dan 40 filmfestivals wereldwijd geselecteerd in competitie en was genomineerd voor een prestigieuze Rose d’Or. De film heeft internationaal meer dan 12 awards gewonnen (o.a winnaar Grand Prize op New Media Film Festival in Los Angeles, Best Director op The European Independent Film Festival in Paris, Best International Short Film op Dublin Web Fest en een Official Webby Awards Honoree).