03
september
2009
|
14:30
Europe/Amsterdam

Twee publieke radiostations in landelijke Top 3

Radio 2 en 3FM scoren records in beluistering en volgen marktleider 538. Radio 2 heeft de hoogste meting ooit in de periode juni/juli en is met 13,2 % marktleider in zijn doelgroep (35-54 jaar). 3FM heeft een luistertijdaandeel van 9,1% en dit het hoogste percentage sinds de herverdeling van de FM frequenties. 3FM heeft een luistertijdaandeel van 20,7 procent in de doelgroep 15-34 jaar. Mede dankzij de Tour de France zijn de cijfers voor Radio 1 uitstekend met 7,7%. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde cijfers over de periode juni/juli van Continu Luisteronderzoek verzorgd door Intomart GfK in opdracht van het RAB (Radio Advies Bureau).

Mooie zomer voor publieke stations
Radio 1 heeft een luistertijdaandeel van 7,7%. Dat is 0,8% meer dan de beluistering in de vorige periode en 0,1% meer dan dezelfde periode vorig jaar. Ook het bereik van Radio 1 is toegenomen. Wekelijks luisteren gemiddeld 2.544.000 luisteraars naar de publieke nieuws- en sportzender.
Radio 2 behaalt de hoogste meting ooit in de periode juni/juli met 10,4 procent, een procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar (mei/juni). Radio 2 blijft met 13,2% leider in zijn doelgroep (35-54 jaar).
Het luistertijdaandeel (10+ jaar) van publieke popzender 3FM breekt wederom een record. 3FM scoort deze periode 1,2 procent hoger dan bij dezelfde meting vorig jaar en komt uit op een aandeel van 9,1 procent. Dat is het hoogste aandeel sinds de zomer van 2003 ofwel het moment van de herverdeling van de FM frequenties.
Radio 5 en Radio 6 blijven stabiel. Radio 4 verliest 0,4% ten opzichte van vorig jaar.

Landelijke Publieke Radio groeit
De totale beluistering van de landelijke publieke radiozenders is wederom toegenomen. Het totale aandeel komt op 31,4 procent, een groei van 1,9 procent ten opzichte van de dezelfde periode vorig jaar (juni/juli) toen het aandeel uitkwam op 29,5 procent en maar liefst 1% hoger dan de meting van de periode mei/juni.

'Het is prachtig dat radioluisterend Nederland het waardeert hoe de publieke radiozenders zich ontwikkelen, zegt Jan Westehof, directeur NPO Radio. ‘Met heldere profielen en onderscheidend kan het aanbod steeds beter focussen op de belangstelling van de eigen publieksgroepen.’