02
juni
2014
|
14:16
Europe/Amsterdam

Zapp weer meest bekeken kinderzender

De kinderzender Zapp van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) was in de eerste vijf maanden van 2014 het populairste kanaal onder kinderen van 3 tot 12 jaar. In 2013 was Zapp voor het eerst sinds ruim een decennium al de grootst kinderzender.

Vernieuwen
Uit de cijfers van de Stichting Kijkonderzoek (SKO) blijkt dat Zapp een marktaandeel van 19,4% haalde over de maanden januari t/m mei 2014. Nickelodeon bleef steken op 17,5% en Disney XD op 9,2% in die maanden van 06.30 tot 19.30 uur. Zapp-zenderbaas Suzanne Kunzeler is blij met de aanhoudende populariteit: “Kinderen kijken graag naar Nederlandse programma’s. Naast bekende programma’s zoals SpangaS en Checkpoint, blijven we vernieuwen en besteden we veel aandacht aan onderwerpen waar kinderen thuis en op school mee te maken hebben.”

Meest bekeken
De lijst van meest bekeken programma’s wordt aangevoerd door het Jeugdjournaal, het Klokhuis en SpangaS. Maar ook titels als Checkpoint en Zappsport blijven ongekend populair. Ook de vanaf januari uitgezonden Beste Vrienden Quiz, bedacht en gepresenteerd door Bart Meijer, staat inmiddels in de top 10 van meest bekeken Zapp-programma’s.
De brugklas
Vanaf 26 mei zendt Zapp de nieuwe serie Brugklas uit. De serie is elke schooldag om 18.55 uur te zien en gaat over een vaste groep leerlingen in hun eerste jaar van de middelbare school. Aangrijpende verhalen over verliefdheid, eenzaamheid en pesten zijn te zien in de serie. In de eerste week keek bijna een derde van de tv-kijkende 6 tot 12 jarigen naar Brugklas.